
Led Ürünler Işıklandırıyor
- Tarih: 01 - Åžubat - 2024
Aydınlatma sektörünün geleceÄŸini Led ürünler ışıklandırıyor
Frost & Sullivan Türkiye’nin araÅŸtırmasına göre aydınlatma sektöründe LED armatür ürünlerin pazar yükseliÅŸi artan bir ivmeyle sürüyor. 2015 yılında 150 milyon euro pazar büyüklüÄŸüne sahip olan LED ürünlerin, yıllık ortalama %20 büyümeyle 2020 yılında %65 dolayında pazar payı ile 350 milyon euro düzeyine ulaÅŸması öngörülüyor.
Dünyanın önde gelen araÅŸtırma ve danışmanlık kuruluÅŸlarından Frost & Sullivan‘ın sektör uzmanlarından Irmak Giray, aydınlatma sektöründe dünya pazarlarında olduÄŸu gibi Türkiye’de de LED ürünlerin yerini kuvvetlendirdiÄŸini ve pazarın büyük bir deÄŸiÅŸim geçirdiÄŸini vurguluyor. Giray, Türkiye’de profesyonel aydınlatma sektörü içinde armatür pazarına bakıldığında, LED’li ürünlerin 2018 yılında geleneksel aydınlatma ürünlerini tahtından indireceÄŸini öngördüklerini belirtiyor.
Elektronik kökenli firmalar öne çıkıyor
Türkiye LED armatür sektöründe 50’nin üzerinde aktörün yer aldığını ifade eden Giray, firma yapılarına bakıldığında sektörde iki tip aktör bulunduÄŸunu, söz konusu aktörlerin armatür üretimi yapan firmalar ile ithalatçı firmalar olduÄŸunu kaydediyor. Üretim yapan firmaları ise iki baÅŸlık altında incelemenin mümkün olduÄŸunu belirten Giray; bu firmaların aydınlatma sektöründe geleneksel armatür ürünleri konusunda deneyimli firmalar ile elektronik sektöründen LED ürünleri pazarına doÄŸrudan geçiÅŸ yapan firmalar olduÄŸunu söylüyor. Giray, ithalatçı firmaların LED armatürlerinin pazarda yerini aldığı ilk yıllarda yüksek pazar penetrasyonları ile öne çıkmış olduklarına dikkat çekiyor.
Son yıllarda ise özellikle elektronik kökenli firmaların pazarda daha rekabetçi olarak üst sıralarda yer almaya baÅŸladığını ifade eden Giray, bunun en önemli nedeninin geleneksel aydınlatma üreticilerinin ana ürün gruplarındaki faaliyetleri nedeniyle LED pazarında fazla agresif olamamalarından kaynaklandığını belirtiyor. Giray, 2015 yılına bakıldığında ana iÅŸ konusu geleneksel aydınlatma ürünü olan firmaların, LED ürünler konusunda ürün çeÅŸitliliÄŸini artırarak pazarda daha kuvvetli hale geldiÄŸini dile getiriyor.
2015’te LED pazarı büyüklüÄŸü 150 milyon euro
Türkiye LED armatür pazarının 2015 yılında yaklaşık 150 milyon euroluk bir pazar büyüklüÄŸüne ulaÅŸtığını ifade eden Giray, Frost & Sullivan olarak yıllık ortalama %20 büyüme öngördükleri LED armatür pazarının, 2020 yılı itibariyle 350 milyon euro düzeyine ulaÅŸmasını tahmin ettiklerini belirtiyor. Türkiye toplam armatür pazarı büyümesine devam ederken, LED ürünlerin pazardan aldığı payın her geçen yıl arttığını söyleyen Giray, 2012 yılı itibariyle %10 pazar payı bulunan LED armatürlerin 2018 yılında geleneksel armatürlerin önüne geçerek pazar payını yüzde 50’nin üzerine çıkarmasını beklediklerini ifade ediyor. Giray, 2020 yılı itibariyle ise söz konusu oranı yüzde 65’ler dolayında öngördüklerini belirtiyor.
Frost & Sullivan‘ın araÅŸtırmasına göre ilk yatırım maliyetinin yüksek olmasına karşın, LED armatür pazarının büyümesinin arkasındaki ana nedenlerin başında LED fiyatlarındaki düÅŸüÅŸ trendi, operasyonel maliyet avantajları ve Türkiye özelinde inÅŸaat sektöründeki yeni yatırımlar yer alıyor. Özellikle aydınlatmanın çok daha uzun saatler boyunca kullanıldığı, ışık renk ve yoÄŸunluÄŸunun önemli olduÄŸu perakende ve ofis gibi alanlarda LED armatürlerin geleneksel armatürlerin yerini aldığını belirten Giray, mevcut durumda armatür seçiminde fiyat belirleyici faktörlerin başında gelse de, 2020 yılı itibariyle kalite ve satış sonrası hizmetlerin satın alımlara yön verecek faktörler olacağını ifade ediyor.
2016 LED pazarı için kritik yıl
2016 yılının LED armatür pazarı için son derece kritik bir yıl olacağını vurgulayan Giray, özellikle sokak aydınlatmalarının LED’e dönüÅŸüm projesinin siyasi istikrarın yakalanmasıyla birlikte uzun dönemli yatırım planları ve somut adımlar atılması yönünde sektörün en önemli beklentileri arasında yer aldığını kaydediyor. Buna baÄŸlı olarak, mevcut ve yeni inÅŸaat yatırımlarının sektörün geliÅŸimine olumlu katkı saÄŸlamasının beklendiÄŸini ifade eden Giray, 2016 yılında ayrıca yerli aydınlatma üreticilerinin yabancı firmalarla ortaklık ve satın alma giriÅŸimlerinde bulunabileceÄŸini belirtiyor.
Öte yandan, Türkiye’nin en büyük dış ticaret ortağı olan Rusya ile yaÅŸadığı krizin, özellikle yurtdışında büyük inÅŸaat projelerine imza atan müteahhit firmalarla birlikte ürün ihracatı gerçekleÅŸtiren firmaları da etkilemesini beklediklerini ifade eden Giray, Rusya’nın halihazırda LED armatürlerde Türkiye’nin en önemli beÅŸ ihracat pazarından biri olduÄŸuna dikkat çekiyor.